نگاهی به ۸۱۲ سوپرفست؛ تجلی روح انزو فراری فقید – دیجیاتو – دامنه lg3

اگر می‌خواهید نظاره گر اوج تبحر فراری در تولید محصولاتش باشید، حتما سری به فراری سوپرفست ۸۱۲ بزنید
به دلیل طراحی لیفت-بک بدنه این اتومبیل، کابین سوپرفست کاملا جادار بوده و در محفظه بار، به میزان ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر فضا برای جایگذاری وسایل وجود خواهد داشت.

همچنین نسل پنجم سامانه کنترل لغزش از جناحین، ویژگی‌ نهایت عملکرد فراری (FPP) و فراری پاور اور استیر (FPO) که منجر به کاهش میزان بیش فرمانی در مواقع لازم می‌شود، جزء دیگر فناوری‌های بکاررفته در ۸۱۲ هستند.

این پیشرانه که بر پایه موتور ۶٫۲ لیتری فراری f12 برلینتا استوار گردیده، به لطف افزایش کورس پیستون، حجم آن تا ۶٫۵ لیتر افزایش یافته و به دنبال آن، توان خروجی موتور نیز به میزان ۵۹ اسب بخار اضافه شده است.

اوج هیجان را با این خودرو تجربه خواهید نمود به ویژه که از دور موتور ۳۵۰۰ دور در دقیقه، حدود ۸۰ درصد از کل گشتاور پیشرانه در دسترس خواهد بود که با فشردن پدال گاز و تعویض دنده‌ها، شما را به صندلی میخکوب می‌کند؛ حتی در تعویض دنده از شش به هفت نیز این مورد قابل احساس است.

در سمت راننده و پشت غربیلک فرمان، صفحه نشان دهنده بزرگی قرار دارد که شما را نسبت به دور موتور و سرعت آگاه می‌سازد. همچنین در دو طرف آن دو صفحه نمایشگر وجود دارند که شما را نسبت به داده‌هایی همچون اطلاعات مختلف خودرو و مسیریابی ماهواره‌ای مطلع می‌سازند.

این تنها تکنولوژی ویژه پیشرانه‌ی ۸۱۲ نیست بلکه از یک سیستم کنترل مهندسی شده خاص نیز سود می‌برد که از پیشرانه تنفس طبیعی فرمول یک فراری اقتباس شده است.

قابلیت‌های آیرودینامیکی این خودرو بی همتاست. چیزهای نظیر ژنراتورهای ورتکس گرند افکت، آیرودینامیک فعال بر روی دیفیوزر عقب، آیرودینامیک فعال بر روی دیفیوزر جلو، ورودی هوای Bi-bocca، پره تقویت کننده سپر جلو، مجراهای تعبیه شده روی گارد های عقب و اسپویلر عقب، از جمله اجزای اساسی بهبود دهنده آیرودینامیک این خودرو هستند.

فراری سامانه ورودی هوا و احتراق پیشرانه را نیز به منظور تنفس بهینه موتور ارتقا داده و از تکنولوژی‌ های نوآورانه ای مانند سامانه تزریق مستقیم سوخت تحت فشار ۳٫۵ بار، برای نخستین مرتبه بر روی یک موتور احتراق داخلی استفاده نموده است.

اگر می‌خواهید نظاره گر اوج تبحر فراری در تولید محصولاتش باشید، حتما سری به فراری سوپرفست ۸۱۲ بزنید. آفرینش این هیولا از سوی کمپانی نامدار ایتالیایی، به نوعی تجدید پیمان با آرمان‌ های درگذشتگانی همچون فراری ۵۰۰ سوپرفست، مدل ۱۹۶۴ است.

واقعا جای بسی تاسف است که بسیاری از مردم، رانندگی با بهترین GT ساخته شده به دست بشر را تجربه نخواهند کرد؛ حتی تصور ارتقای این اتومبیل هم بسیار دشوار است.

گیربکس هفت سرعته مجهز به کلاچ دوبل نیز سوغات دیگری از سوی بخش فرمول یک فراری برای ۸۱۲ است که لذت سریعترین تعویض دنده در جهان را برای راننده به ارمغان می‌آورد. بدین منظور تمامی نسبت دنده‌ها کوتاهتر شده و به اندازه شش درصد تقویت شده‌اند.


و اما در مورد سیستم فرمان: با وجود سامانه کمکی الکترونیکی، میزان پاسخگویی آن بی‌نظیر است. علیرغم ابعاد نسبتا بزرگ این خودرو، رانندگی با فراری ۸۱۲ در مسیرهای پرپیچ و خم و باریک، بسیار آسان و خوشایند است.

با کمتر شدن زمان تعویض دنده به میزان ۳۰ درصد، حتی تصور اینکه گیربکس ۸۱۲ چقدر سریع شده نیز ورای تخیل است. شاسی ۸۱۲ از برترین‌ ها در جهان است و با بهره‌گیری از برخی فناوری‌های خاص فراری، قادر به تحمل فشارهای بسیار سنگین است.

همچنین با وجود افزایش حجم سیلندر، میزان انتشار گاز مخرب CO2 پیشرانه جدید نسبت به موتور پایه، کاهش داشته است. حدود ۷۵ درصد از اجزای پیشرانه اولیه نوسازی شده‌اند که شامل طراحی مجدد پیستون، شاتون و میل لنگ می‌شود.

سیستم موسوم به «Passo Corto Virtuale» که از فراری F12tdf وام گرفته شده است، موجب فرمانپذیزی چرخ‌های عقب آن هم به صورت الکتریکی شده که احساس اطمینان بیشتری را با در دست گرفتن فرمان ۸۱۲، به راننده منتقل می‌نماید.

سواری با این خودرو بسیار چابک تر و قابل اطمینان تر از F12berlinetta است. عملکرد سیستم فرمان چرخ‌ های عقب کاملا قابل تشخیص است؛ چسبندگی لاستیک‌ها و پاسخگویی آنها در امر دور زدن، واقعا در سطح بالایی قرار دارد.

پیشرانه این خودرو به تنهایی یک نبوغ کامل است؛ تولید یک چنین توانی آنهم بدون بهره‌گیری از هیچ گونه توربوشارژر و یا سوپرشارژر، جز معجزه چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

همانند f12، سرنشین کنار راننده می‌تواند از طریق صفحه نمایشگر لمسی ۸٫۸ اینچی تعبیه شده در میانه داشبورد به اطلاعاتی نظیر میزان سرعت خودرو، شماره دنده، دور موتور و شتاب جی وارده دسترسی داشته باشد.

عیب و ایراد خاصی نمی‌توان از این خودرو گرفت به غیر از برچسب قیمت ۶۱۰,۰۰۰ دلاری که آن هم در مقایسه با لامبورگینی اونتادور اس ۸۹۱,۵۰۰ دلاری، چندان عجیب و غریب به نظر نمی رسد.

این ابرقهرمان، جانشین بزرگانی همچون F12berlinetta و نسخه ویژه پیست آن یعنی F12tdf شده است؛ با این وجود طبق اعلام آقای «فلاویو مانزونی» مدیر بخش طراحی شرکت فراری، سوپرفست ۸۱۲ هیچ قطعه ای را از خودرو های مذکور به ارث نبرده است.

استفاده از یک منیفولد اگزوز با چهار خروجی، موجب دلنشین تر شدن موسیقی ارکس سمفونی فراری ۸۱۲ شده است که شباهت بسیاری با طنین برخاسته از یک اتومبیل فرمول یک، در آن به گوش می‌رسد.

این نیروی هراس آور از طریق محور عقب و لاستیک‌های ۳۱۵/۳۵ پیرلی به سطح جاده انتقال می‌یابد. طبق گفته مسئولان فراری، این بیشترین نیرویی است که آنها قادرند از یک پیشرانه تنفس طبیعی بیرون بکشند.

نیروی متوقف کننده سوپرفست نیز همانند لافراری از ترمزهای کربن-سرامیکی نشأت می‌گیرد که عملکرد آنها نسبت به F12 در حدود ۶ درصد ارتقا یافته است.

در زیر بدنه‌ی خوش تراش سوپرفست ۸۱۲، پیشرانه‌ی V-12 تنفس طبیعی ۶٫۵ لیتری موسوم به خدای پیشرانه‌ ها نهفته است که قادر به تولید توانی معادل ۷۸۸٫۵ اسب بخار و ۷۸۸ نیوتن-متر گشتاور است.

اگرچه هیچ انسان عاقلی فکر نمی‌کرد که f12 استاندارد نیاز به بهبود آوای اگزوز داشته باشد، اما فراری این کار را نیز به انجام رسانده است.

به طور کلی عملکرد بسیار هماهنگ اجزایی نظیر سامانه گاز، ترمز، گیربکس و سیستم فرمان موجب شده تا با سوپرفست ۸۱۲ یک رانندگی بی‌نظیر را تجربه نمایید. البته دستیابی به حداکثر سرعت موتور یعنی ۸۹۰۰ در دقیقه، اصلا کار آسانی نیست و برای آن بایستی یک مسیر مستقیم و طولانی در اختیار داشته باشید.

متاسفانه احتمالا شاهد آخرین پیشرانه تنفس طبیعی به کار گرفته شده توسط فراری هستیم و در آینده محصولات هیبریدی جانشین این پیشرانه‌ی عالی خواهند شد و مشخص نیست که بار دیگر بتوانند چنین احساسی از لذت و قدرت را در اختیار راننده خود قرار دهند یا خیر، با این حال چاره ای نیست جز آنکه به خلق یک شاهکار دیگر از فراری امیدوار باشیم..

داخل کابین ۸۱۲ نیز تقریبا با فضای جدیدی روبرو هستیم که هنر دست ایتالیایی را با نهایت آسایش و ارگونومی در هم آمیخته است. صندلی‌های ۸۱۲ نرم و خوش نشست هستند و مسافرت‌های طولانی با این خودرو مانند استراحت در یک تفرجگاه است.

این موتور قادر است تا با سرعت ۸۹۰۰ دور در دقیقه به چرخش در آمده و برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت توقف، رکورد ۲٫۹ ثانیه را به ثبت برساند. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر این خودرو نیز واقعا مبهوت کننده است: فقط ۷٫۹ ثانیه.






اخبار مرتبط

  • پسر نابغه ای که زندگی پیشین خود در کره مریخ را با جزئیات کامل به یاد می آورد – روزیاتو – دامنه lg3
  • با بزرگترین نمایشگاه‌های بازی جهان آشنا شوید – دامنه lg3
  • نگاهی به ۸۱۲ سوپرفست؛ تجلی روح انزو فراری فقید – دیجیاتو – دامنه lg3
  • اطلاعات و تصاویر وان پلاس ۵T پیش از رونمایی لو رفت – دیجیاتو – دامنه lg3
  • آیا امکان کنترل آیفون ۱۰ از طریق حرکات و ژست های دست فراهم می شود؟ – دیجیاتو – دامنه lg3
  • نسخه جعلی واتس اپ یک میلیون بار در گوگل پلی دانلود شد – دیجیاتو – دامنه lg3
  • انتشار نخستین تصاویر زنده از موبایل پرچمدار و تاشوی W2018 سامسونگ – دیجیاتو – دامنه lg3
  • پژو ۳۰۱ در آستانه مونتاژ در ایران خودرو؛ قیمت احتمالی و مشخصات فنی – دیجیاتو – دامنه lg3
  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *